BABAD KADHIRI
Crita sawijining krajan ing wewengkon fiksi lan sujarah
Naskah Babad Kadhiri karyane MNg
Poerbawidjaja lan dirampungake dening MNg Mangoenwidjaja ing Wonogiri
lan dibabar dening Boekhandel Tan Khoen Swie Kediri taun 1932 mujudake
naskah kang ngandhut sujarah lan uga ngandhut crita kang asipat fiksi.
Taun 2008 kapungkur, naskah Babad
Kadhiri dibabar maneh dening Boekhandel Tan Khoen Swie. Ing buku weton
anyar iki perangan ngarep tinulis ing aksara Latin nganggo basa
Indonesia, dene ing mburi sinartan naskah sing tinulis ing aksara Jawa.
Buku weton taun 2008 iki tetep tinulis
minangka anggitane MNg Poerbawidjaja an MNg Mangoenwidjaja. Ing buku
iki diriwayatake, MNg Poerbawidjaja nampa prentah saka panguwasa
pamarentah kolonial Walanda supaya nglacak sujarah hadege Kutha Kediri
utawa Nagari Kadhiri.
Kanthi pambiyantune Ki Dermakandha,
sawijining dhalang wayang klithik, lan panabuh gamelan sing jenenge
Sondhong, MNg Poerbawidjaja kasil nyathet wawangunem antarane Ki
Dermakandha lan Ki Buta Locaya (Kyai Daha) sing mrasuk ing ragane
Sondhong.
Asil wawangunem antarane Ki
Dermakandha lan Ki Buta Locaya sing mujudake titah alus kuwi mau
sabanjure disampurnakake dening MNg Mangoenwidjaja lan dianggit dadi
naskah Babad Kadhiri.
Yen njingglengi kawitan panganggite
naskah Babad Kadhiri sing nggunakake sumber andharan saka sawijining
titah alus sing jenenge Ki Buta Locaya, tumrap nalar jaman modheren
pancen bakal nuwuhake pambiji yen naskah Babad Kadhiri iki kapetung
naskah sing ora tinemu nalar.
Prof Dr Edi Sedyawati, guru besar
Fakultas Sastra Universitas Indonesia, ing purwakaning buku Babad
Kadhiri weton Boekhandel Tan Khoen Swie taun 2008 nelakake yen naskah
sing dianggep minangka “sujarah” hadege Kutha Kadhiri iki pancen ngemot
bab sing wor suh, kepara cengkah karo nalar.
Naskah iki bisa dianggep minangka karya sujarah sing kudu didunungake
minangka karya fiksi. Nanging bisa uga didunungake minangka cathetan
kedadeyan lan pangeling-eling jaman kawuri sing temen-temen kedadeyan.
Kanthi mangkono tumrap saperangan
paramaos, naskah Babad Kadhiri bisa dianggep minangka crita fiksi, asil
karangan. Ananging tumrap saperangan pamaos liyane bisa dianggep
minangka kronik sujarah. Panganggep iki bisa wae tuwuh saka tembung
“babad” ing irah-irahane naskah.
Nanging ing kolofon teks naskah iki nyebut minangka crita pedhalangan.
Iki nuduhake yen apa sing dicritakake pancen mung wates rekan utawa
karangan. Dene sumber critane uga bisa dianggep minangka wates rekan
utawa karangan.
Ngemot crita kang wus kababar ing naskah sing luwih tuwa
Yen ditliti kanthi permati naskah Babad Kadhiri cetha yen asumber
budaya lisan. Nanging ing isine naskah uga katon yen njupuk sumber saka
naskah utawa teks liya.
Ana sesambungan antarane teks siji lan sijine ing Babad Kadhiri.
Ing antarane naskah utawa teks sing
sinebut minangka sumber yakuwi Serat Aji Pamasa, Serat Jangka Jayabaya
lan Babad Tanah Jawi. Uga ana liyane sing kasebut, yakuwi Serat
Jayakusuma. Serat Sastramiruda uga sinebut ing Babad Kadhiri kanthi
paraga sing duwe gelar Panji.
Ing pungkasan karyane, Mangoenwidjaja
nelakake yen Babad Kadhiri lan buku sambungane, Kalam Wadi, minangka
“cariyos pedhalangan”. Saengga ing kana kene bisa ora cocog kalawan
naskah sing wus luwih dhisik dimangerteni bebrayan agung, yakuwi
Pustaka Raja, Babad Tanah Jawi lan Babad Demak.
Maca Babad Kadhiri kudu tanpa sinartan
karep kanggo ngudi bebener asal usule papan kadidene pangerten ing ilmu
sujarah. Babad Kadhiri mung bisa ditegesi minangka perkara wewangunan
budaya. Utawa bisa uga kanggo ndhudhah perkara ing wewengkon budaya.
Ing perangan liya ana panganggep yen
Babad Kadhiri tetep bisa didunungake minangka tilasing sujarah sing
ditinggalake dening bebrayan agung Jawa kanthi basa lan cara mikir sing
mligi, kebak cangkriman lan kadhangkala cengkah kalawan nalar wong sing
urip ing jaman modheren.
Kanthi mangkono, naskah Babad Kadhiri
pancen karyane MNg Poerbawidjaja lan MNg Mangoenwidjaja, nanging intine
crita sing dibabar wus ana lan lestari ing crita pedhalangan sing wus
dudu barang aneh tumrap para “kawula”.
MNg Poerbawidjaja bisa ditegesi mung
wates ngimpun lan nulis tilasing sujarah hadege Kadhiri sing wus
direkam ing kalangan “kawula” ing wujud crita asal-usule sawijining
desa (aetiologi), dhudhahan sawijining aran utawa jeneng
(hermeneutika), legenda, mitos, crita rakyat lan crita babad sing
sabanjure diracik dadi Serat Babad Kadhiri.
Paraga Buta Locaya sing sinebut
minangka sing njaga lan ngreksa tlatah Kediri kanyata ora mung kasebut
ing Babad Kadhiri. Jeneng Buta Locaya uga sinebut ing naskah kuna
Kidung Purwajati sing ngemot jeneng-jenenge ratu jin panguwasa Pulo
Jawa.
Kanthi mangkono ana dudutan yen jeneng
Buta Locaya kuwi dudu karangane MNg Poerbawidjaja, amarga wus dikenal
ing naskah sing luwih tuwa. Crita babagan Krajan Medhangkamulan sing
dikuwasani dening Prabu Sindhula kang nurunake Dewata Cengkar uga ora
mung kaemot ing Babad Kadhiri.
Lelakon uripe Sri Jentayu memper lelakon uripe Airlangga
Crita babagan Krajan Medhangkamulan sadurunge wus kaemot ing Serat
Kandha, Babad Tanah Jawi, Babad Sangkala lan naskah-naskah kuna
Cirebonan.
Mangkono uga babagan critane
leluhuring para raja kang lair saka limang sedulur Prabu Among Tani,
Sandhang Garba, Karung Kala, Petung Malaras lan Sri Sendayu mujudake
jeneng-jeneng kuna sing cinathet ing tradhisi naskah raja-raja Jawa lan
Sunda, kayadene kang bisa diprangguli ing naskah kuna Carita
Parahyangan, Babad Tanah Jawi, Sejarah Dalem, Serat Kandha lan
sapiturute.
Sing kapetung narik kawigaten ing
Serat Babad Kadhiri yakuwi gegayutan Prabu Sri Jentayu sing duwe anak
cacah lima. Yakuwi Rara Suciwanungsanya, Raden Lembu Amiluhur, Raden
Lembu Amerdadu, Raden Lembu Pangarang lan Raden Lembu Amerjaya.
Rara Suciwaningsanya ngucap sumpah ora
gelem urip bebrayan karo priya lan luwih seneng mertapa. Raden Lembu
Amiluhur jumeneng nata ing Jenggala jejuluk Prabu Dewakusuma.Raden
Lembu Amerdadu jumeneng nata ing Daha jejuluk Prabu Pujaningrat. Raden
Lembu Pangarang jumeneng nata ing Ngurawan jejuluk Prabu Pujadewa lan
Raden Lembu Amerjaya jumeneng nata ing Panaraga jejuluk Prabu
Pujakusuma.
Perangan iki narik kawigaten jalaran
Sri Jentayu kuwi jeneng enome Airlangga nalika mundur saka dhampar
keprabon lan madeg pandhita. Anak wadon pambarepe Sri Jentayu sing
jenenge Rara Suciwanungsanya, sing uga madeg pandhita lan ora urip
bebrayan kalawan priya, padha karo anak wadon pambarepe Airlangga sing
dadi Biksuni Kilisuci, yakuwi Sanggramawijaya Dharmaprasada Utunggadewi.
Dene anak nomer lorone Sri Jentayu
sing jenenge Raden Lembu Amiluhur lan jumeneng nata ing Jenggala
jejuluk Prabu Dewakusuma, memper karo anak nomer lorone Airlangga sing
jumeneng nata ing Jenggala, yakuwi Sri Samarakarma Mapanji Garasakan.
Dene anak nomer telune Sri Jentayu
sing jumeneng nata ing Daha jejuluk Prabu Pujaningrat, memper karo anak
nomer telune Airlangga sing jumeneng nata ing Daha, yakuwi Sri
Samarawijaya Dharmasuparnawahana Tguh Uttunggadewa. Anak nomer papate
Sri Jentayu sing jumeneng nata ing Ngurawan jejuluk Prabu Pujadewa
memper anak nomer papate Airlangga sing jumeneng nata ing
Gelang-gelang, yakuwi Sri Maharaja Alanjung Ayes sing sabanjure dadi
raja ing Jenggala.
Lan anak nomer limane Sri Jentayu sing
jumeneng nata ing Panaraga jejuluk Prabu Pujakusuma, memper anak nomer
limane Airlangga sing dadi raja ing Wengker, yakuwi Sri Jayawarsa
Digjayasashtraprabhu. Mempere jeneng lan kedadeyan kang tinulis ing
Babad Kadhiri ora mung wates mbeneri, ananging bisa dipindeng minangka
perangane ”tilas sujarah” sing bisa dilacak saka adate kawula sing
kerep nyampur antarane kedadeyan sujarah, legenda, dongeng asal-usule
papan, mitos, gugon tuhon sing adhakan lelandhesan othak-athik gathuk.
Ana telung jinis Serat Jayabaya utawa Jangka Jayabaya
Ing andharan bab legenda Kediri sing dadi perangan kawitan ing
Babad Kadhiri dicritakake menawa Buta Locaya mbabar andharan babagan
dumadine tlatah Kediri.
Miturut Bota Locaya sing micara
lumantar ragane Sondhong lan banjur wawangunem kalawan Ki Dermakandha
sing memba-memba dadi MNg Poerbawidjaja, ya dheweke kuwi sing ngawiti
mbabat alas mbukak tlatah Kediri.
Sadurunge dadi titah alus sing
nguwasani tlatah Kediri nganti saiki, Buta Locaya kuwi manungsa lumrah
sing jenenge Kyai Daha. Kyai Daha duwe sedulur sing jenenge Kyai Daka.
Wong loro iki bebarengan mbabat alas ing cedhake Kali Kediri utawa Kali
Brantas kanthi tujuwan arep didadekake papan dunung.
Sabanjure wong loro iki ditekani Sang
Hyang Wisnu kang medhar sabda arep ngejawabtah dadi manungsa lan arep
jumeneng nata ing papan ding digawe dening Kyai Daha lan Kyai Daka
kuwi. Wusana Sang Hyang Wisnu ngejawantah lan jumeneng nata ing Kediri
jejuluk Prabu Sri Aji Jayabaya.
Nalika kuwi Sang Hyang Wisnu paring
jejibahan marang Kyai Daha supaya ngreksa tlatah Kediri saklawase. Yen
Kyai Daha wus tumekaning janji, dheweke bakal moksa lan malih wujud
dadi titah alus sing bakal njaga tlatah Kediri saklawase lan salin
jeneng dadi Buta Locaya. Dene sedulure, Kyai Daka, sinengkakake
ngaluhur dadi senapati kanthi jejuluk Kyai Tunggul Wulung. Jeneng Kyai
Daka wusana didadekake arane desa, yakuwi desa Daka.
Miturut katrangan ing Kitab Ajipamasa
sing sepisanan dadi raja ing Mamenang (Kediri) yakuwi Prabu Gendrayana.
Raja Kediri sepisanan iki duwe anak Prabu Aji Jayabaya, panjilmane
Bathara Wisnu, dadi dudu Wisnu sing ngejawantah.
Dununga Krajan Kediri kuwi ing
sawetane Bengawan lan sinebut Mamenang utawa Daha. Mamemang kuwi arane
sawijining krajan. Dene Daha kuwi arane sawijining tlatah, dhaerah
utawa nagari. Sinebut Mamenang jalaran nalika kuwi pancen mujudake
negara sing tansah menangan. Prabu Jayabaya kondhang ing tanah Jawa lan
gedhe perbawane tumrap raja-raja ing Jawa.
Prabu Aji Jayabaya duwe anak wadon
sing jenenge Mas Ratu Pagedhongan. Sang Prabu lan anake wadon kerep
nglelipir dhiri ing pesanggrahan Wanacatur. Saben tumeka ing Wanacatur,
Sang Prabu Jayabaya ora tau mangan sega, nanging mung wates mangan
bubur pathi kunir lan temu lawak. Dene para abdi dalem mangan sega
jagung. Sang Prabu uga ora tau mangan daging kewan lan iwak loh apadene
iwak laut.
Hamula kuwi ing kidul wetan Kutha
Mamenang ana desa sing arane Desa Kunir lan Desa Lawak jalaran desa
kuwi ngasilake pametu sing dadi kekaremane Sang Prabu Jayabaya, yakuwi
kunir lan temu lawak. Miturut Ki Buta Locaya, Sang Prabu Jayabaya iki
sing nganggit Jangka Jayabaya utawa Serat Jayabaya.
Tilas Krajan Mamenang musna jalaran kurugan lahar
Serat Jayabaya ana telung jinis. Sepisan, anggitane Syeh Sebaki
utawa Syekh Subakir, utusane Sang Prabu Ngerum utawa Hadramaut kang
menehi tumbal tanah Jawa lan dipasang ing Gunung Tidar, Magelang.
Kaloro, Serat Jayabaya anggitane Prabu Jayabaya sing uga kondhang kanthi sebutan Serat Jayabaya utawa Jangka Jayabaya.
Lan sing katelu, anggitane Pangeran
Banjaransari, ratu Jenggala sing sabanjure pindhah ing Krajan Galuh.
Anggitane Pangeran Banjaransari iki sinebut Surat Jayabaya, jalaran
antarane Prabu Jayabaya lan Pangeran Banjaransari kuwi sejatine padha.
Pangeran Banjaransari kuwi titisane Prabu Jayabaya.
Sawise ganti ratu kaping pitu, sing
jumeneng nata yakuwi Raja Sindhula. Raja iku moksa lan diganti Prabu
Dewata Cengkar. Sabanjure digenteni dening Ajisaka, raja sing ora ana
sesambungan trah kalawan raja-raja sadurunge.
Ajisaka nguwasani Krajan Mendang Kamulan sasuwene telung taun. Krajan
iki banjur dikuwasani dening Raden Daniswara, anake Dewata Cengkar,
sing sabanjure jejuluk Prabu Kaskaya utawa Prabu Maha Punggung.
Sabanjure digenteni dening anake,
Prbau Kalapa Gadhing. Sing nggenteni Prabu Kalapa Gadhing yakuwi Prabu
Mundingwangi, digenteni maneh dening paneruse, Prabu Mundingsari.
Nalika umure krajan Mendang Kamulan 120 taun, ditelukake dening Prabu
Prawatasari, raja negara Prambanan sing isih ana sesambungan trah
kalawan Prabu Mundingwangi.
Krajan banjur dipindhah menyang
Prambanan. Ing Mamenang (Kediri) mung ana adipati sing dedunung ing
Panjer. Krajan Mamenang ora ninggalake tilas jalaran, miturut Ki Buta
Lacaya, nalika wawangunem kalawan Ki Dermakandha, wus kurugan lahar
sing asale saka Gunung Kelud.
Tilas Krajan Mamemang sing bisa
kawruhan hamung candhi cacah papat asil karyane Prabu Jayabaya. Candhi
cacah papat kuwi yaiku candhi ing Desa Prundung, candhi ing Desa
Tegowangi, candhi ing Desa Surawana lan candhi Arcakuda ing Desa Bogem.
Candhi Arcakuda ing Desa Bogem iki ngemot pralambang tinamtu.
Prabu Jayabaya nggawe candhi arupa
patung jaran sing endhase loro minangka pralambang negara Jawa. Bogem
ateges papane mas-masan lan inten barlean. Patung jarane diwenehi
plangkan under kang ateges larangan, pepacuh. Jaran tanpa dlamakan
sikil ateges tanpa wewaton. Endhas loro ateges ora jumbuh, karepe ing
dina tembe wong-wong wadon ing papan kono ora setya marang priya
sisihane. Mangkono uga para priyane.
Saka lelakone Dewi Sekartaji nganti madege krajan Islam Demak
Babagan kadipaten Panjer dicritakake nalika adipati Panjer
sepisanan mrentah ing Panjer, duwe kekareman adu pitik. Sawijining dina
nalika rame-ramene kalangan adu pitik ing pendhapa kadipaten, ana salah
sijine pasarta sing jenenge Gendam Asmarandana, asale saka Desa Jalas.
Gendam Asmarandana sing pancen bagus
rupane kuwi wusana ndadekake para wanita kayungyun, kalebu Nyai Adipati
Panjer. Nyai Adipati sing weruh baguse Gendam Asmarandana uga melu-melu
kayungyun. Kuwi ndadekake nesunya Adipati Panjer. Nalika Adipati Panjer
sing nesu kuwi arep merjaya Gendam Asmarandana kanthi kerise, Gendam
Asmarandana kasil endha lan suwalike kasil nyabetake pedhange ngenani
bangkekane Adipati Panjer.
Adipati Panjer sing kelaran banjur
mlayu tumuju Sendhang Kalasan sing duwe kasiyat bisa nambani kabeh
lelara. Nanging durung nganti tekan sendhang kasil disusul dening
Gendam Asmarandana lan wusana mati. Gendam Asmarandana sing weruh
Adipati Panjer mati banjur mlayu tumuju omahe nanging dioyak dening
wong akeh. Gendam Asmarandana sing keweden banjur njegur ing Sendhang
Kalasan.
Wong-wong sing padha melu njegur ing
sendhang, kepara ana sing nyilem barang, tetep ora kasil nyekel Gendam
Asmarandana. Wong-wong ngira yen Gendam Asmarandana wus malih dadi
danyang sing manggon ing sendhang kuwi. Sabanjure kanggo ngeling-eling
kedadeyan kuwi digawe pepethan saka watu sing ditengeri kanthi aran
Smaradana, mapan ing Desa Panjer.
Negara Daha sing dumunung ing sisih
kulone Kali Brantas, ing wetane Desa Klotok lan Geneng banjur salin
aran dadi negara Kediri. Miturut andharane Ki Buta Locaya, nalika kuwi
sing dianggep dadi sesepuhe tlatah Pulo Jawa yakuwi Pandhita Rara
Suciwanungsaya utawa Dewi Kilisuci.
Dewi Kilisuci mujudake wanita sing ora
ngalami nggarapsari utawa sinebut kedhi. Lan Dewi Kilisuci uga mujudake
wanita sing mandhireng lan kuwawa ngrampungake jejibahan lan gaweyan
apa wae tanpa pitulungane liyan. Ing budaya Jawa pawongan sing mangkene
iki sinebut dhiri.
Wanita ing tlatah Kediri, miturut
gotheking wong akeh, padha niru pribadine Dewi Kilisuci. Akeh wanita
Kediri sing rumangsa dhiri, rumangsa kuwawa ngrampungi jejibahan lan
gaweyan apa wae. Kalebu gaweyan lan jejibahane priya. Nanging sing
ditiru mung wates sikep dhiri-ne, yakuwi sikep angkuh, adigang, adigung
lan adiguna.
Sing ditiru dudu pribadine Dewi
Kilisuci sing luhur, lila legawa ngorbanake kadonyan lan dadi pandhita
kang suci lair batin. Sabanjure sing seneng niru tumindak lan pribadine
Dewi Kilisuci kuwi ora mung para wanitane, nanging ora sithik priya
Kediri sing uga tiru-tiru dadi umuk, angkuh dan dhiri, nanging dhiri-ne
wanita.
Hamula, saben ana paprangan, yen sing
nantang perang kuwi wong Kediri, wong Kediri mesthi menang. Nanging yen
wong njaban Kediri sing ngrabasa utawa nantang luwih dhisik, wong
Kediri lumrahe bakal kalah.
Sabanjure dicritakake lelakon antarane
Dewi Kilisuci, Dewi Sekartaji, Raden Panji Inu Kertapati lan kaanan
Krajan Kediri lan Jenggala. Crita roman iki wus menjila dadi crita
klasik ing budaya Jawa. Kepara nganti saiki isih lestari ing wujud
wayang beber, kacihna wayang bebere dhewe prasasat wus nyedhaki musna.
Ing perangan pungkasan Babad Kadhiri
dicritakake surute Krajan Majapahit nalika dirabasa dening Raden Patah
sing sabanjure jumeneng nata ing Demak. Miturut andharan ing Babad
Kadhiri, wiwit madege Krajan Demak engga Pajang, panguwasaning krajan
ora gelem nampa wulang agama Budha. Kabeh buku kang isi wulang agama
Budha mesthi diobong nganti musna.
Nalika madeg Krajan Mataram, wulang
agama Budha bisa urip maneh ing madyaning bebrayan agung Jawa. Lan ing
jaman kuwi, ana kupiya nglumpukake naskah-naskah kuna kang banjur
dipasrahake marang para pujangga. Sabanjure para pujangga kuwi sing
nganggit naskah-naskah anyar lelandhesan naskah-naskah kuna sing banjur
dadi pakem utawa babad sing kawruhan dening generasi wong Jawa jaman
saiki.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar